Vlna

urbánny splietací mág

Aktuálnosť hudobno-semiotickej koncepcie Petra Faltina

Text: Július Fujak
Foto: Archív autora

V línii už dosiaľ vo Vlne zverejnených odborných štúdií o paradigmatických zmenách v postmoderných umeniach reflektovaných cez prizmu súčasnej postštrukturalistickej estetiky (Valér Miko, Branislav Hudec, Jakub Juhás a i.) sa nesie aj nasledujúci text venovaný tentoraz semiotike hudby, so zameraním na originálne myslenie významného slovenského muzikológa a hudobného semiotika Petra Faltina (1939 – 1981).

Jeho hudobnovedné dielo vzbudzuje aj s odstupom viac než troch dekád po jeho predčasnej smrti obdiv a zaslúžený rešpekt – je totiž v mnohých smeroch vnímané ako neobyčajne inovatívne a anticipačne aktuálne, keďže dodnes podnecuje na zásadné úvahy o špecifıckej, radikálne inakostnej povahe hudobných fenoménov. Z celého spektra tematických okruhov, ktorým venoval svoju pozornosť, by som v tomto článku spomenul niektoré jeho teoretické iniciatívy, ktoré by mohli zaujať každého, kto sa zamýšľa nad povahou (nielen) súčasnej hudby…

Celý článok si prečítate v časopise Vlna 63. Objednať si Vlnu 63 …